fbpx

Vrij Rijden Tips & Tricks

Vrij Rijden Tips & Tricks

ROB SLOTEMAKER BOCHT

De Rob Slotenaker bocht is ongetwijfeld een van de mooiste bochten op Circuit Zandvoort. Het is van groot belang dat je deze bochtencombinatie goed rijdt, want in deze aanloop naar het Scheivlak bouw je enorm veel snelheid op. Wijk je af van de ideale lijn en raak je hierdoor naast de baan, dan heeft dat grote gevolgen…

De ideale lijn

Bij een enkele bocht is de basistechniek buiten-binnen-buiten, maar bij een bochtencombinatie zoals Slotemaker werkt dat anders. De ideale lijn voor het laatste deel is het belangrijkste, dus het eerste deel van de bocht ‘offeren’ we hier op.

Om het duidelijk te maken plaatsen wij oranje pylonen op de exacte snijpunten (clipping point) en verdelen we in deze tekening de baan in 3 zones: A-B-C

Zone A

Via de Hunzerug kom je naar beneden en daardoor versnelt de auto meer dan normaal. Je rijdt rechts op de baan en bij de eerste pylon stuur je rustig en behouden de bocht in. Door rustig te sturen blijft de auto mooi in balans, erg belangrijk. Vervolgens kom je links bij de 2epylon uit en daar blijf je wat langer aan de binnenkant. Dit wordt daarna de buitenkant voor het 2ebaandeel, zone B.

Zone B

Door ver vooruit te kijken kan je rustig en geleidelijk oversteken naar rechts waar je langs de volgende 2 pylonen rijdt. Snij je hier iets te ver naar binnen, dan gaat de auto een beetje springen. Hierdoor kan de auto in onbalans komen en dat is voor onervaren rijders niet gewenst. Laat de auto nu in een zoveel mogelijk ‘rechte’ lijn naar links (naar buiten) uitrijden, zodat je een mooie balans creëert om aan te remmen voor het Scheivlak. De rode stippellijnin zone B gaat over de buitenkant van Slotemaker. Hier is doorgaans minder grip (stukjes rubber, zand) waardoor je onderstuur kunt verwachten en dus vroegtijdig naast de baan komt. GEVAAR!!

Zone C

In de overgang van Slotemaker naar Scheivlak bereik je de hoogste snelheid. Ook hier markeren de pylonen de exacte snijpunten waar je (links) buiten komt en waar je moet gaan insturen voor het Scheivlak.

De rode stippellijn in zone C geeft aan wat er gebeurd als je te vroeg aan de buitenkant komt. Doorgaans ga je van schrik van het gas af en dat is precies waardoor de auto in een slip terecht komt, met een crash aan de overzijde van de baan tot gevolg. Hou dus geleidelijk aan het gas er op tot het moment dat de auto mooi recht staat aan het begin van de rem zone. Zo kun je veilig van het gas op de rem en begin je aan het Scheivlak: systeem buiten-binnen-buiten.

Snelheid

Nog even de laatste tip in dit hoofdstuk: de ideale lijn is altijd bepalend voor vele, veilige rondes over het circuit. Dus kijk ver vooruit zodat je tijdig ziet of je goed uitkomt. Ben je beginner? Bouw dan de snelheid geleidelijk aan op. De ideale lijnen moeten er eerst goed inzitten. Kan je deze dromen en foutloos rijden? Pas dan ga je het tempo iets verhogen. RSZ instructeurs zijn altijd aanwezig om jou van advies te dienen, maar even vooraf via Email reserveren is wel gewenst: info@vrijrijden.nl

Bekijk hieronder meer Vrij Rijden Korte berichten, Tips & Tricks