fbpx

KORTE BERICHTEN & TIPS, DEEL 15…

HETE REMMEN…
Niet alleen wij hebben het zwaar als het langdurig boven de 30 graden is, maar ook de remmen van een auto op het circuit krijgen het zwaar te verduren! Door een gebrek aan koeling op de remschijf komen standaard remblokken buiten het bereik van goed functioneren. Maar ook de soms bijna kokende vloeistof in de remklauw zal de pedaaldruk doen verminderen. Belangrijkste is dat je als rijder voelt aankomen dat de vertraging slechter wordt terwijl het pedaal bij iedere bocht iets verder wegzakt. Voel je dat niet, dan schiet je de grindbak in. Ons advies: gebruik hoogwaardige remvloeistof DOT5 of DOT6 en probeer eens een set hardere remblokken die (bij wijze van spreken) pas goed remmen als ze lekker heet worden. Advies krijg je van Hank v.d. Burg (0653196328 of www.dutchraceandrallyparts.nl) en aanwezig op de paddock van RSZ Vrij Rijden.

 

RESERVEREN INSTRUCTEUR
RSZ Autosport is en blijft ook een raceschool en dus leren wij jou graag hoe het wel en niet werkt op een racebaan. Wij beschikken over meer dan 40 KNAF-gecertificeerde race-instructeurs en doorgaans is er een aantal op onze Track Days aanwezig. Voor slechts € 10,- per sessie maak je weer grote stappen vooruit en altijd beter methem of haar dan het zelf uitproberen en kijken hoe het afloopt… Een RSZ instructeur kun je vooraf reserveren via: info@vrijrijden.nl

 

 

SCHADE AAN DE BAAN
Gezien het aantal deelnemers kunnen wij rustig stellen dat er maar weinig misgaat. Maar ook vanwege de vele vaste klanten die inmiddels goed weten hoe rijden op een circuit werkt. Toch kan het iedereen overkomen dat je door domme pech of een technisch probleem de vangrails kust. De klap doet altijd het ergste vermoeden: schade! En als deze behoorlijk is dan heeft de vangrails hier ook onder geleden. Zodra deze zijn originele vormt heeft verloren (het ding absorbeert de energie) dan moet deze worden vervangen. Ook noodzakelijk i.v.m. een baangoedkeuring voor grote races zoals DTM en Historische GP. Helaas zijnde kosten voor het vervangen van de beschadigde vangrailplaat voor je eigen rekening. En deze kun je direct afrekenen bij de conciërge/receptie van het circuit. Dat je dit maar weet…

 

VEROORZAKERS CODE 60
De gezwaaide code 60 oftewel de paarse vlag (en te zien op iedere bemande baanpost) is er voor tijdelijke neutralisatie zodat de rescue’s veiliger hun werk kunnen uitvoeren. Helaas komt het nogal eens voor dat Race Control deze vlag moet toepassen omdat er bij een incident te weinig snellheid wordt verminderd of nog erger: er wordt zelfs ingehaald terwijl er toch duidelijk een gezwaaide gele vlag te zien is! Is er geen of onvoldoende respect voor de gele vlag, dan wordt het neutraliseren met de code 60. Veroorzaak jij die code 60 met inhalen of te dicht langs de rescueauto scheuren? Dan ontneem je met die actie vooral het plezier van de andere deelnemers. Laten we het daarom samen zo goed mogelijk doen en let goed op de baanposten en ken de betekenis van de vlaggen. Wij gaan alvast in de pitlane flyers uitdelen met daarop de betekenis van de vlagsignalen. Want hoe minder neutralisaties, des te meer circuitplezier en dat is waar iedereen voor komt!



Geef een reactie