fbpx

KORTE BERICHTEN & TIPS, DEEL 14…

STABILISEREN VOOR SCHEIVLAK5D3_8627
Weet u het nog? In 2008 reden we op Zandvoort inclusief de GP Chicane! Dit was bedoeld om de snelheid voor het beroemde ‘Scheivlak’ eruit te halen. Nu rijden we al weer vele jaren zonder deze vertragende bochtencombi en blijft het Scheivlak een ultra snelle rechterbocht!

Daarom eerst deze TIP:
Probeer via het laatste deel van de Slotemakerbocht zo recht mogelijk bovenaan het Scheivlak aan te komen. Alleen dan als de auto in een rechte lijn staat is stevig afremmen goed mogelijk. En dat is nodig, want neem NOOIT te veel snelheid mee het Scheivlak in. De achterkant zal uitbreken en wie dit niet beheerst zal dan zijn auto heel erg stuk maken. Zoals voor alle bochten geldt de vuistregel: gecontroleerd (langzaam) de bocht in en (op het gas) de bocht uit. Niet andersom…


KIJK UIT: EEN OLIESPOOR!Olie!

Onze vaste deelnemers kennen het verschijnsel: de rood / geel gestreepte vlag ten teken: PAS OP: GLAD WEGDEK!! Soms is er iemand die zijn benzinedop vergeet aan te draaien of gaat er een carter kapot en loopt er 7 tot 8 liter olie het circuit op. Doorrijden met olie op de baan is echt gevaarlijk en dus gaan we met de CODE 60 neutraliseren en het oliespoor bestrijden met kattebakkorrels. Mis je de valg, let dan zelf altijd goed op de baan: olielekkage geeft vaak rook, je ruikt het in de auto en je ziet (bij zonnig weer) het spoor behoorlijk glimmen! Wij zeggen: let goed op de baan en concentreer je op je eigen snelle rondes maar ook open de vlagsignalen…


DE DOKTER KOMT…IMG_7095

Rijden op het circuit is niet zonder gevaar. Wie zijn of haar bocht niet goed neemt, kan naast de baan komen. Is er geen grindbak, dan is er wel een vangrail. Komt de klap hard aan, blijf dan even zitten. De ambulance met circuitartsen zijn snel ter plaatse om je te helpen of te controleren. Verlaat (na een ongeval) nooit zonder medische controle het circuit, want deze check-up is van groot belang!

 

TIPS VOOR PASENZandvoort 14 maart 2018. Tom Coronel aan het testen met de Honda WTCR op het circuit van Zandvoort. Foto: Chris Schotanus
Met Pasen is het altijd gezellig druk. Althans, van 12.00 tot 15.00 uur. Wil je wat meer rust op de baan, kom dan Vrij Rijden tussen 15.00 en 18.00 uur. En LET OP: we zijn er dit jaar niet met PINKSTEREN. Want dan is de baan voor Max Verstappen (F1 demo’s) maar ook voor een spectaculaire WTCR race met onze eigen TOM CORONEL in de hoofdrol. Zien we je dan? Bekijk hier het evenement

 

VRIJ BAAN18ZA2-3812
Tot slot: er zijn altijd lege ruimtes op de baan waar niemand rijdt! Laat jezelf op de rechte stukken even uit een groep auto’s ‘terug vallen’ en je heb de baan weer geheel voor jezelf… Veel plezier en rij voorzichtig (en doe in de SUPERSPORT klasse je racepak aan als je deze bezit!!)